• To była szkoła, to były czasy!

  • To była szkoła, to były czasy!

  • To była szkoła, to były czasy!

  • To była szkoła, to były czasy!

  • To była szkoła, to były czasy!

Energetyk-Elektronik

To była szkoła, to były czasy!

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Zakładam, że zdjęcia są już wgrane do właściwego katalogu na serwerze i mają właściwy wymiar w pikselach. Przypominam: Zdjęcia jako ilustracja do artykułu mają wymiar max. 700 pikseli a zdjęcia do wstępu (zapowiedzi artykułu) mają 100 pikseli - tutaj preferowany jest stosunek boków 1:1. Dlaczego zdjęcia mają mieć max. 700 pikseli? Jeżeli wstawimy większe, to wyjdą poza obszar, gdzie jest treść artykułu (posta) no i zajmują niepotrzebnie więcej miejsca na serwerze. Zdjęcia wgrywamy do właściwego katalogu: blogi>blogi_autorskie>nazwa_autora>nazwa_artykułu>nazwa_podkatalogu (ewentualnie). Proszę jeszcze raz zapoznać się z instrukcją cz. 1
A więc do dzieła!

  1. Logujemy się na serwerze swoim loginem i hasłem. Wiemy jak to zrobić!!
  2. Przechodzimy w Menu strony do Blogów Użytkowników. Wybieramy swój blog. Poniżej wybrano blog Jana Jendrzeja

01
Klikamy na Nowy jak wyżej.

Otwiera się okno:

02

Nr 1 Tutaj wpisujemy tytuł artykułu (posta)

Nr 2 Tutaj mamy do dyspozycji narzędzia edycyjne. Jest ich dużo i są podobne do narzędzi edycyjnych innych edytorów jak np. Worda. Do napisania artykułu wystarczy nam kilka podstawowych.

Nr 3 Tutaj piszemy nasz artykuł i wstawiamy zdjęcia oraz dodatkowe elementy.

Nr 4 Pomocnicze narzędzia, ale o tym może w części 3. Na razie zostawiamy je w spokoju!! I niech was nie kusi ich użyć.

No to zaczynamy "tworzyć" artykuł:

Mamy otwarty edytor:20

 Nr 1 Mamy już wpisany tytuł artykułu. 

Nr 2 Teraz wpisujemy tekst. Tekst wpisujemy domyślną czcionką i domyślną wielkością. Nie używamy klawisza Enter; tekst po dojściu do końca edytora sam przejdzie do kolejnego wiersza!! Klawisza Enter używamy świadomie, czyli: Jak chcemy zacząć nową sekwencję od nowego wiersza poniżej, to trzymając Shift, naciskamy Enter i puszczamy obydwa; teraz piszemy od nowego wiersza. Jeżeli chcemy pisać od nowego wiersza, opuszczając jeden wiersz (przeskakujemy o 1 wiersz) to tylko Enter. Ważna uwaga: Nie kopiujemy bezpośrednio tekstów ze stron internetowych, ponieważ przenosimy do naszego edytora wszystkie formatowania zastosowane przez daną stronę. Kopiując, musimy po drodze pozbyć się formatowania. Jak to zrobić? Jest wiele sposobów. Ja po drodze wklejam to do notatnika, który jest zainstalowany w Windowsie. Następnie zaznaczam tekst, który ma się znaleźć w moim artykule i teraz go wklejam. Formatowanie znikło!! Teraz mogę ewentualnie coś tam jeszcze poprawić. Dotyczy to także przypadku pisania komentarzy. Ernst popełnia takie błędy! Nie sądzę, aby to robił rozmyślnie.
Nr 3 Gdy skończymy pisać, migający kursor znajduje się na końcu zdania. Położenie kursora jest bardzo ważne przy wstawianiu zdjęć i innych obiektów!!
Nr 4 Tutaj chcemy wstawić małe zdjęcie. Ja je nazywam miniaturą (min). Aby tutaj wstawić, to musi się tu znajdować kursor!! Więc klikamy w to miejsce, kursor się nam w tym miejscu pojawia. Pamiętamy o tym zawsze, jak chcemy w danym miejscu coś wstawić!!
Nr 5 Klikając w tym miejscu, udajemy się na serwer do naszych zdjęć.

Mamy kolejne okno, w którym decydujemy o położeniu i wyglądzie zdjęcia.

21

Nr 1 Informacja o tym gdzie jesteśmy na serwerze.
Nr 2 W lewym oknie szukamy naszego katalogu ze zdjęciami.
Nr 3 Zaznaczamy, w środkowym oknie zdjęcie, które ma się znaleźć w miejscu wstawionego kursora, czyli np. na początku tekstu. 
Nr 4 Tutaj pojawiają się informacje o zdjęciu i jego miniatura, aby się zorientować, czy to jest właściwe zdjęcie. Mamy tu: rozszerzenie - .jpg, wielkość (objętość) w KB, data i czas modyfikacji oraz rozmiar w pikselach. Uwaga: rozszerzenie powinno być małymi literami, bo w przeciwnym wypadku może się nie pojawić w artykule.
Nr 5 Tutaj ustawiamy, gdzie ma się pojawić zdjęcie. Do wyboru: Po lewej stronie, w środku, po prawej stronie względem tekstu.
Nr 6
Odznaczamy jeżeli chcemy ustawić odległość tekstu względem zdjęcia i wtedy w kratkach obok wpisujemy wartość w pikselach; np. 10-15
(uważam za optymalne)
Nr 7 Jak wszystko ustawimy jak powyżej (inne parametry na razie zostawmy w spokoju) klikamy na Insert, czyli Wstaw.

Zdjęcie powinno się znaleźć na początku tekstu:

22

Jeszcze kilka wyjaśnień:
Nr 1 Gdy coś zrobimy źle lub nam się nie podoba dana czynność, możemy użyć ikonek, cofnij i ponów. Można się cofać kilka razy po rząd i odwrotnie.
Nr 2 Tutaj można ustalić wielkość czcionki. Domyślnie jest 10 i tak jest w większości w artykułach na stronie. Czasem używam 12; sporadycznie większą. 
Nr 3 Już to było omawiane - dostęp do zdjęć (Images) na serwerze.
Nr 5 Można podglądnąć, jak będzie wyglądał tworzony artykuł. Przyciemnione tło jest tylko przy podglądzie!
Nr 4 Powrót do edytora i można dalej edytować lub poprawiać!
Nr 6 Tutaj można sobie zmieniać wielkość edytora.
Nr 7 Moduł sprawdzania pisowni. Nie wiem, czy działa poprawnie w Niemczech.

A tak wygląda podgląd;

24

Gdy wszystko jest OK klikamy na Zapisz;

23

Jeszcze kilka uwag:

  1. Można co prawda wybrać inną czcionkę, ale domyślna jest moim zdaniem OK, to jest właśnie ta, którą piszę.
  2. Klikając Anuluj, wychodzi się z edytora, gubiąc wszystko, co zrobiliśmy. Klikając Zapisz, zachowasz to co zrobiłeś i w każdej chwili można do tego powrócić i edytować.
  3. Artykuł pojawi się po akceptacji admina. Jeżeli będą drobne potknięcia, to poprawię i opublikuję. W innym wypadku artykuł pójdzie do poprawki przez autora artykułu.
  4. PROSZĘ SOBIE NAJPIERW PRZYGOTOWAĆ ZDJĘCIA, A POTEM DOBRAĆ do nich TEKST. Zdjęcia przesyłać na serwer do swojego katalogu o właściwych wymiarach!! 
  5. Zdjęcia nazywamy małymi literami i bez polskich znaków; z rozszerzeniem pisanym małymi literami. W nazwach proszę nie zostawiać pustych miejsc. Przykład: akwizgram_01.jpg; zyczenia_bozo_narodzeniowe.jpg 
  6. Klikając zdjęcie - je zaznaczamy i wtedy można wrócić do okna edycji zdjęcia i dokonać zmian. Można zdjęcia wstawić obok siebie, ale powinny mieć po szerokości wymiar trochę mniejszy niż połowa normalnego. Nie zmieniamy rozmiarów zdjęć w edytorze, ponieważ oryginały pozostają na serwerze i zajmują niepotrzebnie więcej miejsca, a poza tym wolniej się ładują przy otwieraniu strony.
  7. Pamiętać o kursorze, który często gdy jest w niewłaściwym miejscu, psuje całą robotę!! 

Może jeszcze coś jest niejasne, albo są błędy, to proszę do mnie napisać!

Krystian

Komentarze obsługiwane przez CComment